Mediawijsheid. Het is een van die termen waar je als docent de laatste jaren voortdurend mee in aanraking komt. Maar wat betekent het eigenlijk en wat kun je er mee als docent Geschiedenis? Hoe maak je leerlingen duidelijk wat nepnieuws en propaganda zijn? En wat betekent het voor jouw vak?

In het kader van het Erasmus+ project, Media&History (www.e-story.eu), organiseert EUROCLIO, the European Assocation of History educators, in samenwerking met VGN een nascholingsdag voor docenten Geschiedenis en Staatsinrichting rond dit thema. De dag vindt plaats op 2 februari van 9.00 tot 18.00 uur in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum en zal bestaan uit een rondleiding door de archieven, een bezoek aan de nieuwe tentoonstelling ‘Nieuws of nonsens‘ en workshops van experts op het gebied van mediawijsheid, nepnieuws en propaganda uit binnen- en buitenland.

Deelnemers zullen aan de hand van de verschillende workshops kennis opdoen over mediawijsheid en handvatten krijgen op het gebied van mediawijsheid die direct toe te passen zullen zijn in de dagelijkse lespraktijk. Ook wordt er gediscussieerd over de betekenis van mediawijsheid voor het geschiedenisonderwijs.

Geïnteresseerd?

Meld je dan vanaf 16 november aan via rik@euroclio.eu. Ook vragen kunnen aan dit e-mailadres geadresseerd worden. Toegangsprijs 65 euro voor docenten, 15 euro voor studenten.