Lessen over vluchtelingen

De Hogeschool van Amsterdam zoekt docenten bovenbouw havo/vwo die in het kader van onderzoek naar betekenisvol geschiedenisonderwijs acht kant-en-klare lessen over vluchtelingen in heden en verleden willen uitproberen. De lessen gaan over zes situaties met vluchtelingen die aansluiten bij de historische contexten van het eindexamen: Vlaamse en Joodse vluchtelingen in respectievelijk de 16e en 17e eeuw (context ‘Republiek’); Belgische vluchtelingen in 1914 en Duitse Heimatvertriebenen in 1945 (context ‘Duitsland’); Hongaarse vluchtelingen in 1956 en Cubaanse  vluchtelingen in 1959 (context ‘Koude Oorlog’). We willen onderzoeken of leerlingen hun mening over vluchtelingen nu laten beïnvloeden door historische kennis en of dit type onderwijs ertoe leidt dat ze geschiedenis nuttiger gaan vinden. Omdat de voorbeelden aansluiten bij de drie historische contexten, bieden de lessen een goede voorbereiding op het examen. Neem voor meer informatie contact op met t.van.straaten@hva.nl of a.h.j.wilschut@hva.nl.


Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *