Verdwijnt het vak geschiedenis?
Als het aan Paul Schnabel (voorzitter van de commissie #Platform2032) ligt, dan wordt het vak geschiedenis in de toekomst ondergebracht in het domein ‘Mens en Maatschappij’. De VGN vindt dit geen goed plan en is van mening dat het vak geschiedenis zelfstandig moet blijven bestaan. Tijdens het VGN congres van 4 maart jl. is een visiestuk overhandigd aan Paul Schnabel waarin onder andere dit standpunt te lezen is, maar waarin ook koersuitspraken staan voor de toekomst van het vak geschiedenis. Het is geschreven na raadpleging van leden, pabo’s, het meesterschapsteam geschiedenis en de commissie Visie van de VGN en heeft dus een brede basis in het geschiedenisonderwijs.
Klik op de link om het visiestuk te downloaden: Visiestuk VGN 2016
Of bestel een (gratis) papieren exemplaar via contact@vgnkleio.nl.
Hier kunt u een samenvatting van het Kamerdebat vinden dat plaatsvond op woensdag 9 maart over Onderwijs 2032. Verslag van het kamerdebat op hoofdlijnen op 9 maart
Inmiddels is er in verschillende media aandacht besteed aan het visiestuk. Hier een overzicht:
- Radio 1 sprak woensdag 23 maart met Ton van der Schans en Joost van Oort. Beluister het fragment.
- Zondag 20 maart werd Geschiedenisleraar van het jaar Martijn Vermeulen in OVT.
- Op 16 maart werd Ton van der Schans geïnterviewd op Groot Nieuws Radio. Beluister het fragment.
- Op 12 maart stond er in een opiniestuk in De Volkskrant.
- Ook het Reformatorisch Dagblad plaatste op 15 maart een opiniestuk. Lees het artikel in het RD.
- In Trouw verscheen op 11 maart een artikel van Maria Grever: Artikel in Trouw van Maria Greven
Ik ben het grotendeels wel eens met het VGN-stanpunt. Maar het rapport Onderwijs 2032 bevat ook verfrissende opvattingen die het vak Geschiedenis kunnen ondersteunen. Zie mijn bijdrage op LinkedIn: https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/9v5HbFKiyrfrTx
U kunt daar ook reageren.
Maar het belang van burgerschap is allang onderkend, al een jaar of tien, daar zegt de cie Schnabel niets nieuws mee. De vraag is alleen waarom in het middelbaar onderwijs het alleen blijft bij goedbedoelde projecten en af en toe een maatschappelijke stage. Schnabel zegt feitelijk alleen dat er haast gemaakt moet worden met burgerschap. De rest is holle retoriek en uitkleding van vakinhoud.