De gevolgen van de moord op Samuel Paty

Naar aanleiding van deze moord op 16 oktober 2020 hebben de VGN en de NVLM (de Vereniging voor docenten Maatschappijleer) een inventarisatie gehouden onder Nederlandse leraren geschiedenis en maatschappijleer. Bewust hebben de VGN en de NVLM deze inventarisatie niet in de ‘hitte van het moment’ gehouden, maar bijna 3 maanden later, in januari 2021. Bekijk het resultaat van de inventarisatie.

In de Volkskrant van 2 juni staat een artikel naar aanleiding van de inventarisatie. Het is alleen voor abonnees van de Volkskrant te lezen.

De belangrijkste conclusies van de inventarisatie zijn:

1. 70,9% ervaart in de lespraktijk dat onderwerpen controversieel zijn.
2. De meest genoemde controversiële onderwerpen zijn: Slavernijverleden, koloniale geschiedenis, islam, Israëlisch-Palestijns conflict, seksuele diversiteit, Zwarte Piet.
3. 95% voelt zich bekwaam tot redelijk bekwaam om controversiële onderwerpen te behandelen.
4. 40% ervaart dat het het afgelopen jaar moeilijker geworden is om controversiële onderwerpen te bespreken. Bij onderwerpen als cartoons die de spot drijven met religie komt hier een vergelijkbaar percentage uit.
5. 40% zou baat hebben bij ondersteuning (d.m.v. trainingen) in het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas.
6. De helft van de docenten heeft met de klassen gesproken over de moord op Samuel Paty.
7. Een kwart van de docenten heeft op school een afspraak gemaakt om al dan niet over de moord op Samuel Paty te spreken.
8. Ruim een derde is na de moord op Samuel Paty voorzichtiger geworden met wat in de lessen besproken wordt.
9. Meer van de helft van de docenten laat geen spottende cartoons die betrekking hebben op de profeet Mohammed op school zien.
10. Ruim de helft van de docenten werkt vanuit leerdoelen in het curriculum aan controversiële onderwerpen.

Reeds eerder verscheen op de site van de VGN lesmateriaal om over controversiële onderwerpen na te denken. Prof. Beatrice de Graaf, prof. Mariëtte de Haan en Nikki Sterkenburg maakten een lesbrief over hoe je dit moeilijke onderwerp bespreekbaar kunt maken in de klas. 


Reacties

  1. […] Samuel Paty voorzichtiger in het bespreken van controversiële onderwerpen. Dat blijkt uit een enquête van de vereniging van geschiedenisleraren VGN en de vereniging van docenten maatschappijleer […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *