Het leukste uur

810px-Abdelkader2022

Op vrijdag 4 november vindt op de Hogeschool van Amsterdam, voor de 13e keer de studiedag voor vmbo-docenten geschiedenis plaats. De openingslezing wordt gehouden door Abdelkader Benali. In zijn lezing vertelt Benali waarom geschiedenis in de vmbo-klas misschien het beste en leukste uur van het onderwijsveld is. Hij gaat onder andere in op het belang van het vak geschiedenis op het vmbo, de rol van de docent als verhalenverteller en hij bespreekt thema’s zoals migratie, uitsluiting en sociale mobiliteit. Benali schreef een mooie aankondiging voor zijn lezing, om te prikkelen en nieuwsgierig te maken. Schrijf je snel in voor deze bijzondere dag!

Abdelkader Benali over geschiedenis geven op het vmbo:

“De geschiedenisdocent als poortwachter van de maatschappij. Het geschiedenisvak is het mooiste vak dat er is omdat het een leven lang meegaat. Het is een vak waar ruimte is voor narratieve vervoering, voor emancipatie, voor politieke stellingname, voor persoonlijke verhalen ook; het is een plek waar verborgen geschiedenissen en canon elkaar raken, met elkaar vermengd raken.

Vmbo’ers zijn een ontvankelijke groep die leven op het ritme van de tijd, hun wereld kan chaotisch, onrustig, bewegelijk zijn, maar altijd dynamisch. Hoe bereik je deze groep? Nou, door nog meer in te zetten op de persoonlijke verhalen, de verhalen van ‘Wie is je vader, wie is je moeder’, ‘Waar kom je vandaan?’ en ‘Wie waren je voorouders, wie wil je worden?’

Het vak geschiedenis is de plek waar mensen in contact komen met hun identiteit. Laten we dat ook vieren. Thema’s als migratie, uitsluiting, sociale mobiliteit en crisis resoneren diep bij deze groep leerlingen. In het vak geschiedenis leren leerlingen praten over zichzelf, richting vinden in de wereld, ze leren grip krijgen op hun persoonlijke verhaal en leren dit verbinden aan de grote verhalen van hun tijd. Geschiedenis is ook spannend, oorlog en vrede, vrede en oorlog, dat vindt altijd wel een gehoor. Maar het gaat ook om keuzes maken, om de ‘wat zou jij doen’-vragen en daar zit voor mij het thema van burgerschap: leren leven aan de hand van verleden levens.

Bij het vak geschiedenis staat iets op het spel, echte levens, echte mensen, echte gebeurtenissen. Maar wat is echt, wat is nep, wat is fake? En hoe werkt censuur en manipulatie? Weer een actueel haakje om te vertellen over Napoleon en de mythe van de populistische leider, censuur in de tweede wereldoorlog, leugen en bedrog tijdens de Vietnam-oorlog.”

Advertentie