Oorlog in de les bespreken

‘Het is oorlog’. Met deze boodschap werden jullie en veel andere mensen op 24 februari wakker. Velen zijn geschokt door de Russische invasie in Oekraïne, die door Poetin wordt gerechtvaardigd vanuit een eenzijdige kijk op de geschiedenis. Hij impliceert dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft als onafhankelijk land, maar officieel bij Rusland zou horen en dat de Oekraïense regering bestaat uit ‘neonazi’s’. Poetin misbruikt de geschiedenis om de huidige, wettig vastgestelde grenzen van Oekraïne, te ontkennen. De Russische inval is een flagrante schending van het internationale recht.

De VGN is solidair met de Oekraïense bevolking en keert zich en tegen misbruik van de geschiedenis. Hiervoor verwijzen we ook naar het statement van EUROCLIO.

Goed geschiedenisonderwijs is één van de middelen om de kans op oorlogen te verminderen. Door goede geschiedenislessen kunnen leerlingen gedocumenteerde en evenwichtige meningen ontwikkelen. Kortom, we kunnen in geschiedenisonderwijs nooit te veel investeren.

Daarom verwijst de VGN graag naar het lesplan dat onderdeel is van het Utrechtse initiatief ‘TerInfo’, een project dat leraren wil helpen thema’s als terrorisme en oorlog in perspectief te plaatsen. Deze onderwerpen roepen bij leerlingen vragen en emoties op, waarmee ze de klas binnenkomen. Inhoudelijke informatie en pedagogische handvatten bieden leraren houvast om dergelijke gevoelige onderwerpen in de klas te bespreken.

Bekijk de lesbrief op de website van de UU.

Het bestuur van de VGN

Advertentie