Dit stuk bot is deel van de poot van een oeros. Het is wel 13.500 jaar oud en komt uit de oude steentijd. In 2005 werd het opgevist uit de Noordzee. Hoe kan dat, een oeros in de Noordzee? Zoals je op de landschapskaart van de oude steentijd kunt zien, bestond de Noordzee in die periode niet. Er was daar land waarop grote dieren zoals mammoeten, neushoorns, bizons en oerossen rondliepen. De eerste moderne mensen trokken er ook rond en jaagden op hen.

Oude kunst
Op het plaatje kun je zien dat er allemaal zigzag-lijntjes in het bot zijn gekerfd. Dat heeft een prehistorische jager met een stukje vuursteen gedaan om het bot mooi te versieren. Daarmee is dit de oudste kunst die tot nu toe is gevonden in het gebied dat nu Nederland heet! Wat de jagers precies deden met dit bot is niet duidelijk. Het kan een handvat van een werktuig zijn geweest, of misschien een ritueel voorwerp. Wat denk jij?