Eten in oorlogstijd

Welk gerecht zou jij missen als er oorlog uitbreekt? Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn eten en drinken moeilijker te krijgen. Vlees, boter en brood kun je alleen kopen met een voedselbonnen. Met deze bonnen wordt voedsel eerlijk over de bevolking verdeeld en daar wordt helaas ook misbruik van gemaakt. De producten worden al snel illegaal verkocht. Ook is het soms niet duidelijk waar het vlees precies vandaan komt. In 1944 roept de Dierenbescherming in Zwolle daarom op om extra op je huisdier te letten. Mensen eten ook uit hun eigen tuin of buurt. Denk aan brandnetels en aardappels. Aan het einde van de oorlog is er in West-Nederland bijna niets meer te eten. Vooral in de grote steden. Die periode wordt de hongerwinter genoemd. Meer dan 20.000 mensen overleven de hongerwinter niet.

Deze video maakt deel uit van de serie De Tweede Wereldoorlog in het kort waarbij belangrijke begrippen en gebeurtenissen in 1 minuut worden uitgelegd. Via de link kom je bij de video.

Advertentie