Het bombardement op Rotterdam

Weet jij hoe de Tweede Wereldoorlog in Nederland begon? Op 10 mei 1940 valt nazi-Duitsland Nederland aan. Op verschillende plekken vecht het leger tegen de Duitse invasie. De Nederlandse regering wil zich niet overgeven, dus besluiten de nazi’s om de havenstad Rotterdam te bombarderen. In de middag van 14 mei worden binnen een kwartier grote delen van Rotterdam verwoest. Zeker 800 mensen komen om het leven en 80.000 Rotterdammers raken hun huis kwijt. De nazi’s dreigen ook om andere steden te bombarderen, maar zover komt het gelukkig niet. Een dag na het bombardement geeft Nederland zich over en is de bezetting een feit.

Deze video maakt deel uit van de serie De Tweede Wereldoorlog in het kort waarbij belangrijke begrippen en gebeurtenissen in 1 minuut worden uitgelegd. Via de link kom je bij de video.

Advertentie