ONZE SCHATTEN – Molukkers in Vught

Shamiro, Ismael en Hibat horen van Louise Parihala, gids in Kamp Vught, hoe en waarom Molukkers naar Nederland zijn gekomen. Na de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog verbiedt de Indonesische regering dat Molukse militairen van de KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) terugkeren naar Ambon (Zuid-Molukken) waar zij vandaan komen. De Nederlandse regering brengt ze daarom met hun families naar Nederland. Het idee is dat zij ooit naar de Molukken kunnen terugkeren maar dit is nooit gebeurd. De Molukkers worden tijdelijk opgevangen in barakkenkampen als Kamp Vught (een voormalig concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog). De jongeren bezoeken de Molukse wijk in Kamp Vught.

Dit fragment is een onderdeel van een lessenserie over migratie. Via de link kom je bij de playlist van Beeld en Geluid.

Advertentie