Portret van keizer Qianlong te paard

Dit is een enorm portret, zo’n twee bij drie meter groot, van keizer Qianlong, een keizer van de Qing-dynastie. Het portret werd gemaakt in 1739, het vierde jaar van zijn meer dan 60 jaar lange regeerperiode. Het beeldt de 29 jarige keizer af terwijl hij zijn leger aan het inspecteren is. Elke drie jaar werd er namelijk een grote militaire inspectie gehouden om het leger scherp te houden. De afbeelding is van de hand van Qianlongs Italiaanse hofschilder, Giuseppe Castiglione. De stijl is voornamelijk Europees, eigenlijk alleen de bergen op de achtergrond zijn in een typisch Chinese stijl. Wel echt Chinees is het medium, namelijk inkt op zijde, in plaats van de Europese standaard van olieverf op canvas. Hoewel een portret van een heerser te paard weer typisch Europees is, sluit het toch ook aan bij Qianlongs wortels. De Qing-dynastie was namelijk een dynastie van Mantsjoes, een volk van de steppes van Mantsjoerije (het huidige noordoosten van China), waar paardrijden een centrale rol speelde. Verder is opvallend hoe Castiglione expres afstand lijkt te nemen van de grote contrasten tussen licht en donker, zoals gebruikelijk was in barokschilderkunst. Qianlong heeft een uitbundige ceremoniële uitrusting aan in het keizerlijke geel, versierd met Chinese draken, ook een symbool van de keizer. Hij draagt brigandine, een relatief mobiel harnas bestaand uit stof waar aan de binnenkant stalen platen zijn bevestigd. Als je goed kijkt zie je aan de buitenkant ook de klinknagels zitten waarmee de platen aan de binnenkant zijn bevestigd. De mouwen die naar buiten buigen om de polsen te beschermen zijn een Mantsjoe innovatie en ook de nekbescherming is typisch voor de Qing-periode. De helm van Qianlong is versierd met teksten in het Ranjana schrift, een schrift uit Nepal dat in ceremoniële contexten wordt gebruikt in het Tibetaans boeddhisme. Na de verovering van Tibet en Mongolië door de Qing vonden de keizers het belangrijk om het Tibetaans boeddhisme te omarmen, de grootste religie van beide regio’s. Qianlong gold als de keizer die het meest gebruik maakte van Tibetaans boeddhistische symboliek. 

Advertentie