Radio Oranje: de stem van strijdend Nederland

Heb je wel eens gehoord van Radio Oranje? Hier Radio Oranje, De stem van strijdend Nederland. Met deze woorden wordt tussen 1940 en 1945 de dagelijkse uitzending van Radio Oranje geopend. Radio Oranje is een radioprogramma van de Nederlandse regering en wordt uitgezonden vanuit Londen. Elke dag om 21 uur ‘s avonds worden via de radio de oorlogsontwikkelingen besproken en ook wordt het Nederlandse volk opgeroepen om niet met de bezetter samen te werken. En soms worden geheime berichten doorgegeven aan het Nederlandse verzet. In verschillende uitzendingen komt ook koningin Wilhelmina aan het woord om de Nederlanders een hart onder de riem te steken. Vanaf mei 1943 is het hebben van een radio door de bezetter verboden, maar veel Nederlanders luisteren toch stiekem naar Radio Oranje.

Deze video maakt deel uit van de serie De Tweede Wereldoorlog in het kort waarbij belangrijke begrippen en gebeurtenissen in 1 minuut worden uitgelegd. Via de link kom je bij de video.

Advertentie