Op 8 oktober 1927 breekt op het Hampton Institute (Virginia), een technische school voor zwarten, een staking uit van leerlingen tegen vernederende schoolregels. De schoolleiding schorst tientallen leerlingen. In de discussie hierover kiezen ouders en oud-leerlingen partij voor de schoolleiding. Burgerrechtenactivist W.E.B. DuBois schrijft over de staking in het tijdschrift The Crisis van december 1927:
Zowel in Fisk als in Hampton keerden ouders en oud-leerlingen zich met grote felheid tegen de stakende kinderen en wilden hen dwingen tot gehoorzaamheid, waarbij zij te kennen gaven dat zelfs als de schoolbesturen verkeerd hadden gehandeld, het nog altijd de plicht was van de zwarte jongens en meisjes zich te onderwerpen. (…)
Wat moet er op deze manier van de volgende generatie terechtkomen? Wat voor kruipende lafaards brengen wij op die manier voort? Het is inderdaad mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat de stakende studenten in Hampton, Fisk, Shaw, Howard en elders fouten hebben gemaakt, maar er is geen enkele twijfel over dat, wanneer 400 goed opgeleide en gedisciplineerde studenten, om onrecht aan de kaak te stellen hun toekomst op het spel zetten, er iets fundamenteel mis is. Het is dan de taak van ouders en oud-studenten om te onderzoeken voordat ze veroordelen en om hun protesterende kinderen aan te moedigen en te steunen in plaats van ze bang te maken en te schande te zetten.