Een interviewgesprek voeren met Napoleon (of een ander historisch persoon). Op basis van de uitkomst uit dit interview en de geselecteerde primaire bronnen van de docent trekken leerlingen een conclusie.
Vanaf 1873 begon een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse koloniale geschiedenis, de contracttijd (1873-1920). Contractarbeiders werd uit alle werelddelen geworven en met name mannen en vrouwen uit India spanden in aantallen de kroon.
Een ‘zoek de verschillen’ opdracht voor in de les. Gemaakt door Niel Voogt en Bart den Uyl. Op basis van het Fresco ‘De school van Athene’ (1509/1510) door Rafaël Santi.
Katla, een jonge, welgestelde vrouw, maakt in 852 een vaartocht van de Zweedse handelsstad Birka naar de belangrijke handelsstad Dorestad in het Frankische Rijk. Dit lesmateriaal is gemaakt door Daan van Leeuwen (Kleio 2, 2022)
Met een didactisch stappenplan kun je leerlingen laten nadenken over zichzelf in relatie tot het vak.
Het lesmateriaal hoort bij het artikel over het Didatische Stappenplan Identiteitsvorming (Kleio 4, 2021) door Rémi Hartel en Koen Heskens
Dit lesmateriaal is gemaakt door Bart den Uyl en past bij het schilderij van Lourens Alma-Tadema ‘De opvoeding avn de kinderen van Clovis’ uit Kleio 3, 2018.