Deze bron bestaat uit vijf fragmenten in alfabetische volgorde, waarin ooggetuigen verschillende gebeurtenissen uit de geschiedenis van Indonesië beschrijven.
In ons geschiedenisonderwijs ligt in het curriculum
de nadruk op Nederlandse geschiedenis en de geschiedenis
van Noordwest-Europa. Dit mag dan misschien de tijdgeest weerspiegelen, maar we moeten ons serieus afvragen of we leerlingen hiermee een dienst bewijzen.
Hoe zouden we de historische Zijderoute kunnen definiëren en contextualiseren? En is deze definitie en context aan verandering onderhevig? Historicus Ivo Wolsing beschrijft de veranderde kijk op dit netwerk van handelsroutes door Eurazië en trekt een aantal conclusies over de Zijderoute in verschillende tijdvakken.
De Commissie Wereldgeschiedenis in de klas is in 2013 ontstaan. Vanuit diverse achtergronden vonden de initiatiefnemers elkaar in de overtuiging dat het mondiale perspectief binnen het huidige geschiedenisonderwijs meer aandacht verdient.
Bij mijn eerste kennismaking met ChatGPT was ik onder de indruk van de technologie. Al snel zag ik dat er bij nader inzien veel op de kwaliteit van de gepresenteerde antwoorden aan te merken was. Daar moest ik meer van weten en mijn leerlingen ook!
Het eiland Bonaire is een bijzondere gemeente van Nederland en werkt daarom met de Nederlandse kerndoelen. De inhouden staan echter vaak ver af van de leerlingen op het eiland.