Bij mijn eerste kennismaking met ChatGPT was ik onder de indruk van de technologie. Al snel zag ik dat er bij nader inzien veel op de kwaliteit van de gepresenteerde antwoorden aan te merken was. Daar moest ik meer van weten en mijn leerlingen ook!
Een interviewgesprek voeren met Napoleon (of een ander historisch persoon). Op basis van de uitkomst uit dit interview en de geselecteerde primaire bronnen van de docent trekken leerlingen een conclusie.
Voor veel leerlingen is het nut van geschiedenis niet heel duidelijk. Een veel gehoorde vraag is dan ook waarom ze bepaalde lesstof moeten leren. Deze les probeert hen dat te laten inzien aan de hand van de Russische leider Stalin.
Wat is het belang van ‘grote mannen’ uit het verleden? Waar in de negentiende eeuw de erfenis van deze (nationale) ‘helden’ vaak positief werd gewaardeerd, denken veel mensen daar tegenwoordig anders over.
Historisch redeneren is in Nederland geen onderdeel van het geschiedeniscurriculum in het basisonderwijs. Maar vanwege de ontwikkelingen rond Curriculum.nu en de combinatie met 21e-eeuwse vaardigheden willen steeds meer leerkrachten hun leerlingen echt onderzoekend laten leren bij geschiedenis.