Bevat lesmateriaal uit Kleio 6 (2024) van de artikelen: Geen monument bij Babi Jar (p. 44) en Landheren en landvrouwen: een middeleeuws domein in balans (p. 66).
Ondanks de groei van Virtual Reality in de afgelopen periode, is het medium in de klas nog onontgonnen gebied. Zonde, want dit middel kan een nuttige digitale leercontext bieden voor docenten.
In ons geschiedenisonderwijs ligt in het curriculum
de nadruk op Nederlandse geschiedenis en de geschiedenis
van Noordwest-Europa. Dit mag dan misschien de tijdgeest weerspiegelen, maar we moeten ons serieus afvragen of we leerlingen hiermee een dienst bewijzen.
Leerlingen moeten veranderingen zien, continuïteiten herkennen, door historische analogieën het heden
kunnen verklaren of in ieder geval oorzaken en gevolgen zien. In de werkvorm ‘Chronologie’ gaan
leerlingen met al deze zaken aan het werk en komt de eenvoudige tijdbalk tot leven.
Bij mijn eerste kennismaking met ChatGPT was ik onder de indruk van de technologie. Al snel zag ik dat er bij nader inzien veel op de kwaliteit van de gepresenteerde antwoorden aan te merken was. Daar moest ik meer van weten en mijn leerlingen ook!
Een interviewgesprek voeren met Napoleon (of een ander historisch persoon). Op basis van de uitkomst uit dit interview en de geselecteerde primaire bronnen van de docent trekken leerlingen een conclusie.
Voor veel leerlingen is het nut van geschiedenis niet heel duidelijk. Een veel gehoorde vraag is dan ook waarom ze bepaalde lesstof moeten leren. Deze les probeert hen dat te laten inzien aan de hand van de Russische leider Stalin.