Escape the classroom

De leerlingen zijn al een tijd bezig met de examenstof en zijn er misschien wel klaar mee. Hou ze bij de les door hun kennis op een originele manier te testen. Niet met een toets of presentatie, maar met een escaperoom. Een waarvoor kennis over het eindexamenonderwerp nodig is om te kunnen ontsnappen uit het geschiedenislokaal.

Kennis van examenstof is de sleutel

De leerlingen zijn al een tijd bezig met de examenstof en zijn er misschien wel klaar mee. Hou ze bij de les door hun kennis op een originele manier te testen. Niet met een toets of presentatie, maar met een escaperoom. Een waarvoor kennis over het eindexamenonderwerp nodig is om te kunnen ontsnappen uit het geschiedenislokaal.

Wat? Leerlingen lossen puzzels op over verschillende onderwerpen van het eindexamen om zo snel mogelijk uit het geschiedenis-lokaal te ontsnappen. Om dat te doen moeten ze in kleine groepjes geheime boodschappen in onzichtbare inkt vinden, afbeeldingen sorteren, cijfersloten openen, plaatsen zoeken op de wereldkaart en een uitzending van Radio Oranje beluisteren. Ze nemen het tegelijkertijd op tegen de andere groepjes in hun klas. Het groepje dat als eerste ontsnapt mag op de foto en komt op de wall of fame tussen de eerdere winnaars.

Waarom? De werkvorm is geschikt om de examenstof van vmbo (gemengde en theoretische leerweg) op een originele manier te oefenen.

Voor wie? Leerlingen uit vmbo 4 (gemengde en theoretische leerweg).

Tijdvak? Staatsinrichting en historisch overzicht vanaf 1900.

Lesduur? Een les van 70 minuten

Hoe?

De tafels staan opgesteld in groepjes. Als alle leerlingen binnen zijn, gaat de deur zogenaamd op slot en verdwijnt de lokaalsleutel in een van de containers of kistjes met cijferslot die al klaar staan. De leerlingenkrijgen instructie om zo snel mogelijk de code voor de sleutel te vinden. Daarbij gelden de volgende drie regels: het lesboek mag gebruikt worden, telefoons, en laptops niet, en er mag bij de docent een hint gekocht worden (kosten: 1 minuut extra bovenop de eindtijd). Wordt er toch een laptop of telefoon gezien, dan wordt er ook een extra minuut opgeteld bij de eindtijd van het groepje. Het groepje dat de minste tijd nodig heeft om de sleutel te bemachtigen, wint.

De docent start de tijd en de groepjes krijgen een envelop met de eerste opdracht. Daarin zit een kruiswoordpuzzel over de staatsinrichting en democratisering van Nederland. Ook zit er een blaadje in met de tekst: ‘Vul hier de klassencode voor Google Classroom in.’1Decode staat niet op het blaadje, tenminste zo lijkt het. Als de kruiswoordpuzzel is opgelost, kunnen leerlingen door verschillende letters te tellen (a=1, b= 2, enzovoort) een driecijferige code krijgen. Deze past op een van de containers die is afgesloten met een cijferslot.

Als de leerlingen het juiste kistje openen zit daar een kaartje in met de tekst: ‘Vanaf nu mag je je laptop gebruiken.’ Ook zit er een geheimschriftpen in met een blacklight. Met het lampje kunnen de leerlingen de klassen-code voor Google Classroomlezen op het eerder ontvangen blaadje. Als ze die invullen, komen ze in een online omgeving, met een filmpje waar een geheime plek te zien is. Op die plek ligt de volgende envelop. In de tweede envelop vinden leerlingen tien geplastificeerde afbeeldingen met een getal op de achterkant. De opdracht is om de tien afbeeldingen te sorteren in twee groepen.

De eerste groep heeft te maken met de vijf oorzaken van de Eerste Wereldoorlog die leerlingenmoeten kennen. De andere afbeeldingen zijn van tijdens de oorlog en moeten op chronologische volgorde worden gelegd. Door een rekensom met de getallen op de achterkant van de afbeeldingen, krijgen de leerlingen een nieuwe driecijferige code. Die past op de tweede container. In die grote container (ik gebruik een oude reiskoffer) vinden leerlingen een atlas ende nieuwe opdracht. Ook mag ieder groepslid iets lekkers uit de koffer halen om tijdens het puzzelen op te eten.

Op de wereldkaart zoeken de leerlingen de juiste kaartvakken van plaatsen waar belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden tijdens het interbellum. Zo moeten ze bijvoorbeeld het Ruhrgebied, WallStreet en de hoofdstad van de Sovjet-Unie vinden aan de hand van omschrijvingen. Als de leerlingen alle kaartvakken hebben gevonden, komt daar een code uit. Deze kunnen ze aan de docent laten zien om de laatste envelop in handen te krijgen. In die envelop vinden ze opnieuw een kaartje met een code voor Google Classroom waar ze een geluidsfragment vinden met een (zelf ingesproken) uitzending van Radio Oranje. Deze uitzending geeft een samenvatting van de militaire gebeurtenissentijdens de Tweede Wereldoorlog, maar af en toe zijn woordenweggevallen. Door deze woorden in te vullen en bepaalde letters te vertalen naar cijfers, vinden leerlingen de laatste cijferslotcode die leidt naar de container met de sleutel van het lokaal. Het groepje dat als eerstede sleutel vindt, is de winnaar van de escaperoom!

Advertentie