Door historische foto’s te koppelen aan historische gebeurtenissen of begrippen, leren
leerlingen beeldbronnen te analyseren en de verbinding te leggen met hun eigen kennis.
Lukt het hun door goed samen te werken de juiste koppelingen te maken?
Een interviewgesprek voeren met Napoleon (of een ander historisch persoon). Op basis van de uitkomst uit dit interview en de geselecteerde primaire bronnen van de docent trekken leerlingen een conclusie.
Vanaf 1873 begon een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse koloniale geschiedenis, de contracttijd (1873-1920). Contractarbeiders werd uit alle werelddelen geworven en met name mannen en vrouwen uit India spanden in aantallen de kroon.
Kleio redacteur Lisa Oskamp maakte bij haar arikel ‘Het passagiersschip ms Oranje. Geschiedenisbeleving rond een vervoersmiddel’ een praktische opdracht ‘tentoonstelling ontwikkelen’
Een ‘zoek de verschillen’ opdracht voor in de les. Gemaakt door Niel Voogt en Bart den Uyl. Op basis van het Fresco ‘De school van Athene’ (1509/1510) door Rafaël Santi.