Kleio redacteur Lisa Oskamp maakte bij haar arikel ‘Het passagiersschip ms Oranje. Geschiedenisbeleving rond een vervoersmiddel’ een praktische opdracht ‘tentoonstelling ontwikkelen’
Onderbouw/Bovenbouw: Onderbouw
Kijkvragen voedsel in de 17e eeuw
In Kleio 1, 2021 staan drie 17de -eeuwse schilderijen die allen een associatie met voedsel in zich herbergen.
Overzicht van Nederlandstalige ‘historische’ strips en graphic novels
Ger Jan Onrust maakte dit overzicht van Nederlandstalige ‘historische’ strips
Stappenplan Stand-up history
Gijs Korenblik schreef een stappenplan over stand-u
De school van Athene – Zoek de verschillen
Een ‘zoek de verschillen’ opdracht voor in de les. Gemaakt door Niel Voogt en Bart den Uyl. Op basis van het Fresco ‘De school van Athene’ (1509/1510) door Rafaël Santi.
Werkvormen voor historisch denken
Materiaal bij de workshop ‘Werkvormen voor historisch denken’ door Marcel van Riessen werden genoemd in het artikel ‘Dag van verbinding.
Vouwboekje historische vaardigheden
Het vouwboekje historische vaardigheden hoort bij het artikel van Jens Lenders en Robbert-Jan Poortvliet.
Reisdocument maken in de middeleeuwen
Katla, een jonge, welgestelde vrouw, maakt in 852 een vaartocht van de Zweedse handelsstad Birka naar de belangrijke handelsstad Dorestad in het Frankische Rijk. Dit lesmateriaal is gemaakt door Daan van Leeuwen (Kleio 2, 2022)
De ideale samenleving in Griekenland
Leerlingen onderzoekende methode van denken die eigen is aan de ontwikkeling van democratisch bestuur in de Griekse stadstaten. Het artikel verscheen in Kleio 6, 2021.
Identiteitsvorming in de geschiedenisles
Met een didactisch stappenplan kun je leerlingen laten nadenken over zichzelf in relatie tot het vak.
Het lesmateriaal hoort bij het artikel over het Didatische Stappenplan Identiteitsvorming (Kleio 4, 2021) door Rémi Hartel en Koen Heskens