Met een didactisch stappenplan kun je leerlingen laten nadenken over zichzelf in relatie tot het vak.
Het lesmateriaal hoort bij het artikel over het Didatische Stappenplan Identiteitsvorming (Kleio 4, 2021) door Rémi Hartel en Koen Heskens
Onderbouw/Bovenbouw: Onderbouw
De gouden dolk: Opdracht over Kruistochten
De Gouden Dolk is een boek van Thea Beckman. Geeft deze jeugdroman een correct historisch beeld van deze periode? Dit lesmateriaal is gemaakt door Daan Schuijt.
Lesmateriaal Middeleeuws Dordrecht
Dit lesmateriaal hoort bij het artikel ‘Middeleeuwse stad in de geschiedenisles’ van Peter Barendregt en Remy Balistreri (Kleio 5, 2020).
Bronnenopdracht propaganda Derde Rijk
Dit lesmateriaal hoort bij het artikel van Marrit Boogaars ‘Het effect van eenzijdige informatie. Bronnenopdracht over propaganda in het Derde Rijk’ (Kleio 4, 2020)
De Duitse bezetting van Nederland in beeld
Dit materiaal past bij het artikel ‘De Duitse bezetting van Nederland in Beeld’ van Matthijs Wieldraaijer (Kleio 2, 2020)
Historisch redeneren over de pest (serious gaming)
Dit lesmateriaal hoort bij het artikel ‘Een Zwarte Dood. De pest als hoofdrolspeler in de game A Plague Tale‘ (Kleio 6, 2019) door Daan van Leeuwen.
De opvoeding van de kinderen van Clovis
Dit lesmateriaal is gemaakt door Bart den Uyl en past bij het schilderij van Lourens Alma-Tadema ‘De opvoeding avn de kinderen van Clovis’ uit Kleio 3, 2018.
Escaperoom Wilhelmus
Deze werkvorm werd eerder beschreven in het artikel ‘Mission Impossible: Wilhelmus. Escaperoom in de klas’ door Quinten Koster (Kleio 3, 2018)
Museumbezoek Industrieel Atrium Helmond
Dit lesmateriaal is gemaakt door Ger Jan Onrust t.b.v. een bezoek met leerlingen aan het Industrieel Atrium te Helmond.
Zie voor een recentie van dit museum Kleio 3, 2018
De Republiek – Escape Room
Dit lesmateriaal hoort bij het artikel ‘Puzzels oplossen met je team. De escaperoom als actieve werkvorm’ (Kleio-7 2017) door Lisa Oskamp.