Enquête kenmerkende aspecten in het CE

Examens

Er is onder docenten geschiedenis havo/vwo kritiek op de toetsing van de kenmerkende aspecten in het centraal examen (ce). Eén van die kritieken is dat in de examenvoorbereiding een deel van de leerlingen veel tijd besteedt aan het uit het hoofd leren van de kenmerkende aspecten. De kenmerkende aspecten zijn zo een hinderpaal in het leren van het vak geschiedenis in plaats van een hulpmiddel.

In een nieuwsbrief van examenblad.nl kondigen het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) en het College voor Toetsen en Examens (CvTE) aan een veldraadpleging te willen doen. In de voorbereiding ervan is gesproken met o.a. de havo/vwo-commissie van de VGN.

Cito en CvTE onderzoeken de mogelijkheid om in de komende examenjaren de kenmerkende aspecten af te drukken in het bronnenkatern van het centraal examen, zodat leerlingen deze beschikbaar hebben bij het maken van de examenvragen. In de veldraadpleging wordt d.m.v. een enquête de mening van docenten gevraagd, die lesgeven in de bovenbouw van havo/vwo.

U kunt de enquête over de kenmerkende aspecten in het CE geschiedenis tot 22 december 2022 invullen. Laat van u horen, zeker als u kritiek heeft op de toetsing van kenmerkende aspecten in het centraal examen!

Klik hier om naar de enquête kenmerkende aspecten in het ce geschiedenis te gaan.

Klik hier voor een toelichting op enquête.

Klik hier om meer te lezen over de veranderingen in vragen over kenmerkende aspecten.

Advertentie