Door historische foto’s te koppelen aan historische gebeurtenissen of begrippen, leren
leerlingen beeldbronnen te analyseren en de verbinding te leggen met hun eigen kennis.
Lukt het hun door goed samen te werken de juiste koppelingen te maken?
Wie was Joop Hueting? Wat is de Excessennota? Waarom startte er pas in 2017 een uitgebreid
onderzoek naar het gebruik van geweld door Nederlandse soldaten in de Indonesische
onafhankelijkheidsstrijd? Aan de hand van bronnen komen leerlingen tot antwoorden op
deze vragen. Deze opdracht gaat over hoe na 1950 in Nederland werd teruggekeken op de
onafhankelijkheidsstrijd.
Keuzes maken in een periode van grote veranderingen is van alle tijden en werelddelen. In deze opdracht gaan leerlingen zich daarin verdiepen middels een toegankelijke en speelse werkvorm.
Bij mijn eerste kennismaking met ChatGPT was ik onder de indruk van de technologie. Al snel zag ik dat er bij nader inzien veel op de kwaliteit van de gepresenteerde antwoorden aan te merken was. Daar moest ik meer van weten en mijn leerlingen ook!
Een interviewgesprek voeren met Napoleon (of een ander historisch persoon). Op basis van de uitkomst uit dit interview en de geselecteerde primaire bronnen van de docent trekken leerlingen een conclusie.
Voor veel leerlingen is het nut van geschiedenis niet heel duidelijk. Een veel gehoorde vraag is dan ook waarom ze bepaalde lesstof moeten leren. Deze les probeert hen dat te laten inzien aan de hand van de Russische leider Stalin.
Wat is belangrijker: de rechten van het individu of de groep? In deel 2 van een drieluik verkent Quinten Koster de invloed van het volk in een democratie.